tirsdag 12. oktober 2010

Bryllupsfotograf for første gang

Du har vært interessert i foto så lenge du husker, du har tatt bilder av alt mulig rart opp gjennom tiden. Du får kanskje av og til en hyggelig kommentar på dine bilder, men den dagen noen spør deg: "Kan ikke du ta bilder i mitt bryllup?" blir du litt skremt! Det er veldig flatterende, men samtidig veldig skummelt...

Jeg har tatt en del portretter som jeg er stolte av, men jeg har aldri vært nødt til å prestere. Hvis ikke det ble noe fint, var det ikke så farlig. Men å dokumentere et bryllup er noe annet, der må man levere. Det går ikke i etterkant å si: "Nei du, det ble ikke noen fine bilder...".

I dette blogginnlegg skriver jeg litt om hvordan min første dag som bryllupsfotograf forløp og hvilke forberedelser jeg gjorde. Det hele endte til sist med at jeg levert en nettside med alle bildene arrangert i forskjellige slideshows.

Jeg skriver med vilje "dokumentere et bryllup", for det er min stil. Jeg jobber helst med naturlig lys, eller én enkelt flash. Flashen er enten montert på kameraet og reflekteres fra taket, eller flashen tas av kamera og holdes i hånden. Eventuelt bruker jeg en liten softbox som settes på flashen.
Det første jeg fikk avklart med bruden var om hun liker min stil. Og man må være klar over en ting, i et bryllup handler det kun om én ting: Bruden. Det er hennes dag, det hun som skal stråle!

Har man først sakt ja til å fotografere et bryllup, må man planlegge hele dagen. Jeg møtte derfor brudeparet sammen med vigsleren, på stedet der den humanetiske vielsen skulle finne sted. Der snakket vi om de ønsker bruden hadde og planla alle detaljer.
Mitt første bryllup som fotograf (og brudens første som brud) startet hjemme hos brudens foreldre, hvor jeg ble kjent med de to forlovere. Der tok jeg en masse bilder. Det ble et par fine, men de første timene brukte jeg mest på å bli kjent med bruden og forloverne. Ikke minst skulle de bli vant til at jeg var der med kamera hele tiden.

7D+50mm: ISO640 80mm f/1.4 1/400sec


5DII+17-40mm: ISO1250 17mm f/4.5 1/250sec flash


Jeg har et Canon 5D mkII, Canon 70-200mm f/2.8L IS, Canon 17-40mm f/4L & Canon 50mm f/1.4 som egentlig er alt jeg trenger... normalt... Når man må levere i et bryllup, kan man ikke risikere at kameraet plutselig går i stykker. Jeg lånte derfor et Canon 7D av en kompis, takk til Fredrik ;)
Innendørs hadde jeg 17-40mm på 5DII med flash og 50mm på 7D som ble til 80mm på grunn av den lille sensoren i 7D'en. De to objektiver dekket et stort område og ga mulighet for noen skikkelig portretter på 80mm f/1.4 med kort fokusområde.

Utendørs skiftet jeg mellom 17-40mm og 70-200mm på 5DII. Jeg elsker å jobbe med Canon sitt 70-200mm f/2.8L IS objektiv, alltid skarpe bilder. Men fordi jeg liker f/2.8 så mye, kan en eller flere personer komme ut av fokus ved gruppebilder... men det sier vi selvfølgelig er gjort med vilje, det er jo en del av mitt artistiske uttrykk ;)

5DII+70-200mm: ISO1250 160mm f/2.8 1/2500sec


5DII+70-200mm: ISO1250 200mm f/2.8 1/2500sec


5DII+70-200mm: ISO1250 148mm f/4 1/1250sec


Brudeparet hadde valgt å holde en resepsjon med en liten lunsj for familie og forlovere, min oppgaver var å ta de tradisjonelle familie/forlover bilder, Men jeg skulle også prøve å fange parets 2 årige sønn som ikke hadde så veldig lyst til å sitte på mammas fang. Det ble noen fine bilder av sønnen, men kanskje ikke så estetiske ;)
Bruden hadde til gjengjeld en liten stolt niese som passet bedre til oppstasete portretter :)

7D+50mm: ISO640 80mm f/1.4 1/250sec


Bruden elsker høstfarger så vi hadde avtalt at brudepar-bilder skulle tas på Hvalstrand. Jeg dro ut til Hvalstrand et par dager før bryllupet og sjekket lysforhold og potensielle lokasjoner.
Turen til Hvalstrand gikk så klart i limousin ;)

5DII+17-40mm: ISO1250 17mm f/4 1/50sec flash


5DII+17-40mm: ISO1250 17mm f/4 1/30sec flash


På Hvalstrand var det utrolig morsomt og det ble mange bra bilder, ikke minst på grunn av 5 glade unge mennesker som ikke var redd å prøve litt morsomme ting :)
I fotosekken lå en ekstra flash + flashremote og jeg dro to stativer til flashene med meg rundt. Men det var en overskyet dag som ga det nydeligste lyset, så jeg brukte for det meste kun naturlig lys.

Etterpå gikk turen tilbake og det gikk slag i slag med mottakelse av gjester, vielse og resepsjon etterpå. Jeg dokumenterte så godt jeg kunne, men fy søren det er vanskelig å få fine bilder når mange mennesker er samlet på et forholdsvis lite sted.
Jeg hadde kun ett ekstra batteri til 2 kameraer, men jeg trengte ikke lade i det hele tatt. Jeg fikk plass til 1500+ fotos på 3 8GB kort + 2 4GB kort... jeg hadde et 8GB i reserve så det var ingen krise. Jeg skulle kanskje hatt et til batteri med, pluss 2-3 8GB kort ekstra... men men, det gikk bra... Jeg hadde alle minnekort i beltet fra start til slutt, hadde ikke vært greit hvis de lå i en fotosekk som plutselig ble borte...
Jeg sa farvel til brudeparet og alle gjestene da middagen begynte, da hadde jeg vært i ilden i 8 timer.

Da jeg kom hjem brukte jeg kvelden til å laste bildene inn i Lightroom i et eget Catalog. Også grov sortering hvor jeg kastet halvdelen av bildene ble gjort den samme kvelden.
Jeg brukte deretter ca 15 timer på prosessering og publisering til nettside, alt sammen gjort fra Lightroom. Ikke en eneste gang var jeg innom Photoshop!. Jeg laget et sett med fargebilder, og et sett med svart/hvit bilder. Selve nettsiden snekret jeg i Adobe Dreamweaver. Alle bilder fra bryllupet kan sees her.
Hadde jeg vært litt mere businessmann hadde jeg insistert på at jeg skulle levere print, men bruden er grafisk designer så hun fikser dette best selv.

Takk til Sissel og Rune for en utrolig fin opplevelse, må de leve lykkelig til deres dagers ende :)
Takk også til forloverne Tanja, Kathrine og Trygve som var til stor hjelp.

5DII+70-200mm: ISO320 130mm f/2.8 1/400sec


5DII+70-200mm: ISO320 140mm f/2.8 1/400sec


5DII+70-200mm: ISO320 160mm f/2.8 1/250sec


5DII+70-200mm: ISO320 100mm f/2.8 1/800sec


5DII+70-200mm: ISO320 200mm f/2.8 1/320sec


5DII+17-40mm: ISO1250 19mm f/4 1/250sec flash


7D+50mm: ISO640 80mm f/1.4 1/250sec


7D+50mm: ISO640 80mm f/1.4 1/1000sec

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar