tirsdag 29. juni 2010

Video med Canon 5D mkII og LCDVF viewfinder

Det er etter hvert mange eksempler på at speilrefleks kameraer produserer virkelig bra videokvalitet, problemet er bare at fokusering er mere eller mindre manuell :(
Det er ikke noe problem for profesjonelle filmfotografer, da de har meget avanserte fokuseringsmetoder.
Men for amatøren er det vanskelig! For det første er det umulig å se hvor fokuspunktet er, man kan nemlig ikke filme video gjennom speilreflekskameraets innebygde viewfinder, man må bruke skjermen på baksiden av kameraet. Man må derfor ha en ekstra viewfinder, som monteres henover kameraets skjerm. En veldig bra viewfinder er Zacuto sin Z-Finder, men den er veldig dyr...

Men det finnes billigere løsninger, som f.eks. LCDVF.

LCDVF plasseres foran skjermen og gir 2x forstørrelse, hvilket er tilstrekkelig til å kunne fokusere manuelt. Det er fortsatt vanskelig å fokusere på bevegelig motiver, spesielt hvis man bruker f/1.4 - f/2.8. Og det er med den store blender, at speilreflekskameraet virkelig skiller seg ut fra et vanlig videokamera. Fokusområdet blir utrolig lite, noe som gjør det mulig å isolere motivet fra bakgrunnen.

Jeg monterte mitt Canon 70-200mm f/2.8L IS på på mitt Canon 5D mkII og dro sammen med min kone ut til stallen der hun har sin hest, der er det nemlig mange morsomme ting å filme :)
Det er ikke alltid motivene gidder og leke med, men med litt tålmodighet er det mulig å få en del 4-5 sekunders sekvenser som illustrerer speilreflekskameraets muligheter innen video.

De enkelte klipp er stort sett brukt ubehandlet, kun en enkel gang måtte jeg inn i Adobe After Effects og korrigere lysstyrke og hvitbalanse litt da det gikk en sky for solen da jeg filmet en "viktig" scene ;)

Det er ikke tatt lyd fra opptaksstedet, da jeg ikke har fått ekstern mikrofon ennå. Den innebygde mikron på Canon 5D mkII er ikke mye verdt, spesielt ikke når det blåser litt. Det er derfor lagt inn litt groovy loungemusikk henover filmen.

Ellers er all jobben gjort i Adobe Premiere Pro og eksportert til 720P og lastet opp på YouTube som kan vise filmen i HD.



Adobe Premiere Pro Export Setings


Musikk: Blue Six - Sweeter Love :: http://open.spotify.com/track/76wyAGyuVfWhEeHPKV0XGF

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar